zaterdag 6 juli 2013

Zon

Met Césars kinderfeestje waren we vandaag de hele middag buiten in de zon. Gezwommen in een meertje, taart gegeten, gespeeld. Het was voor het eerst sind de chemo dat ik lang in de zon was, iets dat is me is afgeraden. Maar waarom precies en wat het risico is, dat hebben ze er niet bijverteld.
Thuis dus maar even gegoogled. Het blijft me nog steeds te vaag. Concreet zijn: kans op huidverkleuring die niet meer verdwijnt en meer kans op verbranding. Daarom wordt factor 50 aangeraden. Duimen dan maar dat vandaag factor 30 zijn werk gedaan heeft. Als je haar is uitgevallen moet je uiteraard ook je hoofd beschermen tegen verbranding, maar waarom dan ook voorzichtig zijn met zon op je hoofd als je je haar nog wel hebt? Het komt op me over als een moederlijk advies - en dat is altijd waardevol - maar wat is het risico als je het in de wind slaat? Dat zeggen moeders er ook nooit bij.
Ik wil de komende week naar buiten en ik wil geen risico lopen. Dus zet ik naast factor 50 ook een zonnehoed op mijn boodschappenlijst.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten