dinsdag 30 juli 2013

Cadeau

Een bijzondere oogst deze week: een prachtige bos zonnebloemen van schrijfvriendin G, plus een geweldige bodylotion, waarvoor ze zich speciaal had laten adviseren. We hadden een gezellige lunch vanmiddag, met zijn drieën aan de gracht.
Verder een flacon hennepolie van vriendin P, bedoeld voor het maken van vinaigrette of mayonaise. Toen ik die kreeg, moest ik even denken wat hennep ook alweer was. Ik kwam alleen maar op henneptouw, dat bestaat ook. Maar dat hennep hetzelfde is als cannabis, het geestverruimende middel dat ook medicinaal wordt toegepast, kwam pas later weer bovendrijven. De flacon staat nu in mijn keuken. Maar wat ga ik ermee doen?
Ik had al eerder een artikel toegestuurd gekregen over mediwiet, medicinaal toegepaste cannabis. Het helpt onder andere bij pijn en spiertrekkingen bij MS, maar ook bij misselijkheid als gevolg van chemotherapie. Maar dat is nog niet alles. In het artikel dat ik las stond ook dat het zelfs hielp om kanker te bestrijden. Dat was uit onderzoek gebleken.
Dan blokkeert er iets in mijn hoofd. Ik krijg een halfjaar lang gifstoffen in mijn lijf om sneldelende cellen te bestrijden, terwijl een geestverruimend plantje hetzelfde kan? Waarom krijg ik dat dan niet? Een complot van de farmaceutische industrie? Oncologen die zijn omgekocht met snoepreisjes door de fabrikanten van chemogif en witte-bloedcelspuiten? Of is het gewoon niet waar dat zo'n simpel, verboden plantje, zoveel vermag?

Ik weet het niet. Daarom hebben we het gevraagd aan de professor van het academische ziekenhuis waar we voor het begin van mijn behandelingen waren voor een second opinion. Hij vond dat er nog te weinig onderzoek was gedaan naar de werking, maar ook naar de bijwerkingen. Om dat te onderbouwen noemde hij het voorbeeld van visolie, dat een tijdlang is gebruikt bij chemokuren omdat patiënten daardoor minder last hadden van bijwerkingen. Pas na nader onderzoek bleek dat visolie ook de effectiviteit van de chemo op de kankercellen zelf verminderde. Conclusie: niets doen wat niet voldoende is onderzocht. Maar onderzoek het dan! Wie bepaalt dat, wat er wordt onderzocht?

Vragen, maar geen antwoorden. Dat begint me te storen. Ik heb mijn vertrouwen gelegd in de reguliere medische wereld, maar antwoorden op dit soort vragen krijg ik er niet. Ik blijf mijn therapie trouw, maar ik wil wel meer weten. Ik ga ernaar op zoek. Als ik meer weet, lees je het in bericht van Ginger.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten