zaterdag 20 juli 2013

Champagne!

Op zoek naar nieuwe mindfulnessoefeningen in de online catalogus van de bibliotheek ontdekte ik dat het boek Mindfulness bij borstkanker gewoon in onze buurtbieb stond. Snel gehaald en in begonnen. Het is een vreemd boek, dat begint met allerlei feiten over borstkanker met onuitputtelijk veel bronvermeldingen, afgewisseld met onecht lijkende testimonials. Ook vreemde, bemoeierige adviezen. Dat je zo snel mogelijk een pruik moet regelen. En dat je al met de kapper moet bespreken wat je moet doen bij haarverlies. En dat je moet oppassen voor mensen in je omgeving met sensatieverhalen. Ik ben ze nog niet tegengekomen. Misschien is dat in België anders, het blijkt een Vlaams boek.

Maar dan wordt het beter. Het eerste goede advies: "Voor de omgeving is het aan te raden om de positieve attitude van de persoon met kanker te respecteren." Ik zou het iets losser formuleren, maar waar is het wel. Praat me geen zorgen aan die ik zelf niet heb of niet uit. Laat me kracht putten uit mijn positiviteit. Gelukkig doen de meesten dat ook.
Daarna volgen nog goede adviezen voor partners, zoals: "Luister. Geef niet te veel advies." Rocky vond vooral deze heel goed: "Ook al begrijp je niet altijd wat de ziekte voor je partner betekent, erken dat het moeilijk is."
Uitgesproken vrolijk werd ik van de tips bij mondklachten: cava, prosecco en champagne invriezen en dan opzuigen. En: "Een koud glas champagne verfrist de mond." Wat ben ik toch een boerentrien dat ik steeds dat glas water naast me heb!
Pas het tweede gedeelte gaat over mindfulness. En de oefeningen moet ik nog downloaden. Maar met het champagneadvies was ik al om. Goed boek.

Vandaag ben ik weer fitter dan gisteren. Het fitnessen was vermoeiend, maar fijn. Nu in de tuin bij schoonouders in de avondzon. Met zonnehoed.

2 opmerkingen:

  1. Goed om ook adviezen aan de omgeving te geven!

    Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zal een volgende keer nog wat meer adviezen citeren.

    BeantwoordenVerwijderen