donderdag 12 september 2013

Volgende ronde

Ejectiefractie: 61%
Neutrofielen: 2,8
Klaar voor de volgende ronde: 100%

Mijn hart en mijn bloed zijn in goede conditie, is vanmorgen gebleken. Omdat de volgende kuur, die morgen start, de pompfunctie van het hart kan verminderen, is vandaag een 0-meting gedaan. Ik moest daarvoor afdalen naar de kelder van het ziekenhuis, waar ook de postkamer blijkt te zitten, naast de afdeling nucleaire geneeskunde. Daar kreeg ik een radioactieve vloeistof ingespoten en ik kreeg drie plakkers op mijn lijf. Met T-shirt aan - maar zonder beugel-BH - moest ik vier minuten liggen met een soort schild schuin boven mijn borst. Het schild maakte met behulp van gammastralen beelden van mijn hart om de pompfunctie te meten. Dat heet ejectiefractie. De meeste mensen hebben een ejectiefractie die niet hoger is dan 70%. Het minimum om de kuur aan te kunnen is 50%. Met mijn 61% zit ik dus goed. Over drie maanden krijg ik hetzelfde onderzoek weer.
Mijn bloedwaarden zijn beter dan ooit sinds het begin van de chemo's, dus ik kan er tegenaan. De nieuwe kuur is wat vriendelijker voor het beenmerg dan de vorige, dus de verwachting is dat mijn witte bloedcellen beter op peil blijven. De nieuwe kuur doet wel een aanslag op mijn nagels; ik hoop dat de nagelverharder die ik uit voorzorg heb aangebracht zijn werk doet. Verder mag ik spierpijn verwachten, een grieperig gevoel en tintelingen in handen en voeten. Geen misselijkheid, geen verandering van smaak en ook geen begeleidende medicijnen. Ik zie er niet tegenop, ben eigenlijk wel nieuwsgierig. Laat maar komen, die tweede ronde!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten