zaterdag 7 september 2013

Overgang?

Is het de warmte of zijn het opvliegers? Na vandaag, een minder warme dag, ben ik er vrij zeker van dat ik opvliegers heb. Het is zoiets als weeën: ook al heb je ze nooit eerder gehad, je weet meteen wat het zijn. Toch duurde het even voor het tot me doordrong. Ik had begrepen dat chemotherapie de cyclus tijdelijk kan verstoren. Op blijvende gevolgen had ik nog niet gerekend. Hoe dan ook: als ik eenmaal aan de hormoontabletten begin in 2014, dan is het sowieso gedaan met mijn vruchtbare jaren. En zojuist heb ik het op internet teruggevonden: chemotherapie kan inderdaad tot een vervroegde overgang leiden.
Is dat erg? Ik weet het niet. Gezinsuitbreiding zat niet meer in de planning. En over een jaar of vijf had ik er sowieso aan moeten geloven. Nu opvliegers of over vijf jaar opvliegers, wat maakt het uit? Heftige bloedingen blijven me bespaard, er gebeurt zelfs helemaal niets meer. Overige verschijnselen moet ik afwachten, maar ik denk dat ik ze er bij kan hebben. En als het een beetje meezit heb ik dan straks niet alleen een ziekte overwonnen, maar in één moeite door de overgang achter me liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten