maandag 16 september 2013

'Je ziet er goed uit!' (2)

Het is al een paar keer gebeurd dat iemand tegen me zei: 'Je ziet er goed uit, of mag ik dat niet zeggen?' Ik begreep dat nooit zo goed. Een compliment krijgen is toch altijd fijn? Ik ben daar dankbaar voor en het geeft me vertrouwen dat ook anderen me zo zien. Een ziekte hebben is niet fijn, er uitzien als een zieke maakt het er niet beter op. Om nog maar niet te spreken van behandeld worden als een zieke. Medelijden is wel het laatste waar ik op zit te wachten.
Tijdens de ontmoeting met lotgenoten heb ik geleerd waarom sommigen juist níet willen horen dat ze er goed uitzien. Zij denken dat anderen hun ziekte daarmee minder serieus nemen. Alsof iemand zegt: 'Je ziet er goed uit, dus je kan niet ziek zijn.' Of: 'Je ziet er goed uit, dus maak je maar geen zorgen.' Het gedeelte na de komma heeft tegen mij nog nooit iemand gezegd. Tegen mijn lotgenoten misschien wel. Het zou kunnen. Het zou ook kunnen dat ze het suggereren. Ook dat kan best vervelend zijn. Het zou ook kunnen dat ze oprecht bedoelen te zeggen dat iemand er goed uitziet, maar dat de goeduitziende persoon daar zelf een andere betekenis aan geeft. Die voelt zich misschien beetgenomen door een ziekte die niet waarschuwt door middel van pijn of koorts, noch door etterende puisten of vlekken in je nek. Die had liever een tijdige waarschuwing gehad. 'Je ziet er niet goed uit, ik zou maar eens naar de dokter gaan!' Maar ja, zo is het nu eenmaal niet.
Uit het boekje 'Leren van de mensen in je leven' dat ik ooit kreeg van vriendin J, leerde ik een belangrijke les. Die luidt: ik alleen ben verantwoordelijk voor hoe ik wil opvatten wat ik zie (en hoor). Soms hoor je iets dat niet is gezegd. Dat doe je zelf. Soms voel je je gekwetst door iets dat goed bedoeld was. En ook daarvoor kun je zelf verantwoordelijkheid nemen. Of proberen te nemen. En met de kracht die dat geeft, kun je er misschien verder over praten. Of het juist lekker laten rusten. Je hebt zelf de keuze.

Vandaag
De dag begon met heel veel zin om verder te slapen. Op kantoor heb ik dat ook gedaan, op een kampeermatje dat nu goede diensten bewijst. Verder lekker gewerkt en mijn ding gedaan. Er begint een lichte pijn op te komen in rug, knieën en spieren. Toch bijwerkingen? Het is nog niet genoeg voor paracetamol. Wel om lekker in bed te kruipen voor een goede nachtrust.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten