maandag 9 september 2013

Haar (4)

Ik ben mijn bakkebaarden kwijt. Niks ernstigs, als je het niet weet, zie je het niet. De cold cap heeft de laatste keer waarschijnlijk niet goed gezeten. Het haar erboven valt er mooi overheen, dus wat mij betreft nog steeds hulde voor de cold cap.
Toch kiest niet iedereen voor hoofdhuidkoeling. Sommigen willen wel, maar geven het op omdat ze de kou niet verdragen. Dat geldt voor tien procent van de patiënten die het proberen. Een veel groter deel krijgt geen informatie voor de behandeling of ziet er vanaf wegens het ongewisse resultaat óf wegens andere onzekerheden. Ik had me daar nooit zo in verdiept. Ik had al zoveel te verwerken toen ik aan de behandeling begon, dat er geen kritische vragen in me opkwamen over de hoofdhuidkoeling.
Vandaag stuitte ik op de website ikgeloofinhaar.nl, van de Stichting Geef Haar Een Kans. De website ademt promotie van het gebruik van de cold cap, al zegt de stichting alleen een weloverwogen keuze na te streven. Voor het eerst las ik over het vermeende risico op uitzaaiingen naar de hoofdhuid. De gedachte is logisch. Als hoofdhuidkoeling ervoor zorgt dat chemostoffen niet in de haarzakjes kunnen komen, dan komen ze ook niet in de hoofdhuid. De vraag is of je daarmee misschien kankercellen in leven laat, die later kunnen gaan zorgen voor hoofdhuiduitzaaiingen. Ikgeloofinhaar.nl citeert uit onderzoeken hiernaar. Samengevat blijkt daaruit dat hoofdhuiduitzaaiingen zelden voorkomen, of je de cold cap nu gebruikt of niet. Er zijn geen gevallen bekend van borstkankerpatiënten die de cold cap hebben gebruikt en die later uitsluitend een uitzaaiing kregen op de hoofdhuid. Ze zijn niet bekend, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Als er een uitzaaiing op de hoofdhuid ontstond bij een enkeling, dan was er altijd ook een uitzaaiing op een andere plek in het lichaam, die uiteraard niets met hoofdhuidkoeling te maken had. De Stichting Geef Haar Een Kans concludeert hieruit dat hoofdhuidkoeling bij patiënten met borstkanker geen risico's met zich meebrengt, maar een honderd procent garantie is op basis van de onderzoeksresultaten niet te geven.
Ik had dat soort dingen best eerder willen weten, maar het zou mijn beslissing niet veranderd hebben. Haar op mijn hoofd verhoogt mijn kwaliteit van leven. Mocht er een minimaal risico aan kleven, dan neem ik dat voor lief. Eenzelfde afweging moet ik misschien gaan maken bij de keuze voor borstamputatie of borstsparend opereren. Het risico op recidive is 1 procent groter bij borstsparend opereren. Ik denk dat ik al weet wat ik kies, als ik de kans krijg.
Zware kost allemaal, moet ook de Stichting Geef Haar Een Kans hebben gedacht. Ze vroegen Dries Roelvink om de campagne kracht bij te zetten met een lied op de melodie van 'Zij gelooft in mij' van André Hazes. Ik ben geen kenner van het oeuvre van Dries Roelvink en had deze meezinger van een paar jaar geleden gemist. Het is de moeite waard het nummer te beluisteren De tekst werkt op de lachspieren, hoewel die zo niet bedoeld is. Oordeel zelf:

Ik geloof in haar
Wat er ook gebeurt, we blijven bij elkaar
Het is zo anders met of zonder haar
Daarin schuilt nu het gevaar.

Klein detail: prominente adverteerder op de website over hoofdhuidkoeling is terrasverwarmer.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten