woensdag 16 oktober 2013

Look good, feel better

Ik had er lang naar uitgekeken, de workshop Look good, feel better, uiterlijke verzorging voor mensen met kanker. Zo nu en dan zegt iemand tegen me dat ik er moe uitzie. En als ik zelf in de spiegel kijk, mis ik volle wimpers en wenkbrauwen. Dus ik kon wel een kleine beurt gebruiken. Ik ging ervoor naar het academische ziekenhuis, waar ik ook voor een second opinion was geweest. Het is een dorp in vergelijking met mijn eigen, kleine ziekenhuis, waar ik steeds weer heel tevreden over ben.
Samen met vier andere vrouwen schoof ik aan een tafel met voor iedereen een opmaakspiegel en een uitstalling van schoonheidsproducten, die we allemaal geschonken kregen. Voor we begonnen adviseerde de workshopleidster de pruiken af te zetten of het haar te beschermen met een mutsje. Eén vrouw met lange, bruine krullen had ik ingeschat op pruik. Een jong meisje - onder de dertig - met prachtig glad haar zeker niet. Twee oudere dames met (deels) grijs haar eigenlijk ook niet, in mijn naïviteit. Ik voelde me plotseling een buitenstaander toen ze alle vier opgelucht hun pruik afzetten en ineens wist ik ook waar die standaards voor waren die naast onze opmaakspiegels stonden. Om er nog een beetje bij te horen zette ik maar een mutsje op, al maakte ik me niet echt zorgen over crème in mijn haar.
We leerden ons gezicht schoonmaken (twee producten), verzorgen (twee producten) en opmaken (negen producten). Eyeopeners voor mij waren het wenkbrauwpoeder en het oogpotlood. Daar knapte ik het meest van op. We kwamen allemaal stralend achter de spiegel vandaan.
Een tweede workshopleidster vertelde iets over haarwerken, mutsjes en sjaaltjes, maar ook over shampoos, conditioners en sprays van het merk Mediceuticals, waarmee je haargroei kunt bevorderen. Het spul is te koop in een speciale winkel, waarvan ik het adres meekreeg. 's Middags fietste ik er naartoe, want mijn haar kan ook wel een oppepper gebruiken. Het bleek een winkel waarvan ik het bestaan niet kende. Je kunt er pruiken kopen, en ook sjaaltjes en mutsen. Er werken dames die zich voorstellen wanneer je als klant binnenstapt en die je meenemen naar een kamer om met je te praten. Die kamer is tevens kapsalon, want een haarwerk moet ook geknipt worden en eigen haar afgeschoren, want het valt natuurlijk niet allemaal tegelijk spontaan uit. De dame adviseerde me drie producten te gaan gebruiken die het gif uit mijn haarzakjes zou spoelen en de hoofdhuid zou aanzetten tot nieuwe haargroei. Ik geloofde het maar half en was niet zo enthousiast over de aanschaf van de complete lijn à €82. De dame had ook nog een alternatief voor als ik toch een kale plek zou krijgen: een haarstukje. Ik vond het wel weer genoeg voor vandaag en fietste in de herfstzon weer naar huis. In mijn tas drie probeerverpakkingen à €22. Als ik effect merk betaal ik me graag blauw aan halveliterflessen. Voor een kleine beurt heb ik voorlopig even genoeg.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten