vrijdag 3 januari 2014

Nog vier normale dagen

Er is een verschil tussen een kleine ingreep en een beperkte nasleep. Een kleine ingreep betekent dat je snel weer naar huis mag, maar de nasleep kan evengoed weken duren. Dat blijft me het meest bij van het gesprek met de mammacare verpleegkundige vanochtend, een gesprek ter voorbereiding op de operatie. Het tijdstip van de operatie hoor ik dinsdag, woensdag moet ik zes uur van tevoren nuchter zijn, sieraden moeten af etc. Logisch allemaal en niet onverwacht. Maar wat er na de operatie allemaal niet mag is veel ingrijpender. Niet meer dan een kilo tillen, wekenlang niet fietsen, autorijden evenmin trouwens want dat belast ook de arm, niet boven mijn hoofd reiken, zelfs niet breien! Dat alles om te voorkomen dat ik oedeem krijg: vochtophoping in de arm als gevolg van het verwijderen van de lymfeklieren. Dat is ingrijpender dan alleen de verwijdering van de schildwachtklier. De meeste vrouwen krijgen geen oedeem; relatief jonge, slanke vrouwen nog het minst. Maar oedeem kan zich ook ontwikkelen door overbelasting in de eerste zes weken en zelfs nog na die tijd. Daar heb ik het natuurlijk graag voor over om zes weken rustigaan te doen. Ik heb een pak papier meegekregen over voorbereidingen en leefregels. Ik heb wat leeswerk dus dit weekend. Naast het afbreien van mijn Noorse patroontje, anders moet dat wel heel lang blijven liggen.
Ik heb ook gevraagd of ik het vooraf rustigaan moet doen met bewegen, om mijn krachten te sparen. Maar nee, blijven bewegen is goed en zal me helpen me beter te voelen. De regel is: alles waar je energie van krijgt is goed. Vanmiddag is dat een rondje schaatsen op een klein baantje hier in de buurt. En nog even genieten van fietsen, voordat de verplichte rust intreedt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten