dinsdag 28 januari 2014

Volgende fase: bestralen

Chemo en chirurg hebben goed werk gedaan, maar het is niet uitgesloten dat ergens in de borst nog een enkele kankercel zit. Of twee of drie. Het hoeft er maar één te zijn, om weer een nieuwe uitzaaiing te kunnen vormen. Daarom volgt na chemo en operatie nog een serie bestralingen. De chirurg had me verteld dat het 25 bestralingen op de borst zouden worden en drie op de rug. Maar de bestralingsarts, waar ik vandaag de intake had, vertelde een iets genuanceerder verhaal. De borst is namelijk niet het enige risicogebied. In de oksel valt niets meer te bestralen, want daar zijn alle klieren weg. Maar vanuit de okselklieren hebben de kankercellen zich kunnen verspreiden naar de klieren tussen de borstspieren en de klieren laag in de hals. Daar is de chirurg niet geweest, dus moet radiotherapie de rest doen. Voor dit gebied zijn acht à tien extra boosts nodig, bestralingen met een hogere dosis. In totaal worden dat dus 33 à 35 bestralingen, één op iedere werkdag, een periode van (bijna) zeven weken in totaal.
Dan de ruggenwervel. Die krijgt een veel hogere dosis dan de borst en daarom minder bestralingen, waarschijnlijk drie. Het bot kan die hoge dosis hebben. Nieuw is dat ik voor die actie naar het VU-ziekenhuis ga, omdat het ziekenhuis waar ik voor radiotherapie kom weinig ervaring heeft met ruggenwervels. In Amsterdam krijg ik nog een aparte intake.
De sessies gaan over een week of drie beginnen. Ik kan mijn arm nog niet ver genoeg boven mijn hoofd strekken om de juiste houding aan te nemen, dus daar moet ik nog aan werken. Vrijdag krijg ik daar hulp bij van een fysiotherapeut. Ik heb twee weken de tijd tot de volgende afspraak met de bestralingsarts. En een week daarna kan de volgende fase van start gaan.

Eerst mag ik nog even bijkomen van mijn ontsteking, die met de dag verder wegtrekt. Vandaag ontving ik nog een leuke verrassing om de goede afloop te vieren. Met deze extra dosis vitaminen moet het lukken om weer snel op krachten te komen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten