vrijdag 29 november 2013

De laatste!

De dag waar we zo lang naar hebben uitgekeken is toch gekomen. Al in de zomer, bij het begin van de eerste kuur, hadden we uitgerekend dat ik tot de Sinterklaastijd bezig zou zijn. Eindelijk is het zo ver. De laatste chemo zit erin!
Bij aankomst in het ziekenhuis hing er een slinger aan mijn coldcapslang. A had ook haar best gedaan! Ze was verrast door mijn capcakes. Ze gingen er goed in bij de verpleging tijdens hun koffiepauze, maar tot mijn verbazing herkenden ze de afbeelding niet onmiddellijk. Sommigen zagen er een Zwarte Piet in in plaats van een coldcapgebruikster.
De toediening zelf ging vlekkeloos als altijd. Na de lunch slapen, om half twee één oog open en het infuus eruit, om tien voor drie toevallig wakker geworden en om klokslag drie een gedenkwaardige daad verricht: voor de laatste keer de koelmachine uitgezet. Rocky kwam al snel en toen het ijs in mijn haar gesmolten was, konden we gaan.
En nu? Op de bank met de iPad. Te suf om euforisch te zijn, maar wel heel ontspannen. Er ligt een lange periode achter me met narigheid die niet meer terugkomt. De komende week zal niet beter voelen dan voorgaande weken, maar slechter wordt het ook niet meer.
Ziekenhuisvrij ben ik nog even niet. Dinsdag 3 december heb ik een hartonderzoek naar mijn ejectiefractie. Er wordt dan een opname gemaakt van mijn hart om te bepalen of de pompfunctie is afgenomen en zoja, met hoeveel. Een afname van de pompfunctie is een bekende en niet zorgwekkende bijwerking van herceptin. Bij het begin van de herceptintoediening - drie maanden geleden - heb ik hetzelfde onderzoek gehad. Toen was het resultaat heel goed: 61 procent. Dat mag tot minimaal 50 procent dalen, anders moet de herceptin worden gestopt.
Voorlopig gaat de toediening van herceptin nog door om de drie weken. De volgende afspraak staat voor 6 december, volgende week vrijdag dus. Herceptin is geen chemo. Het heet immunotherapie en is gericht op de eiwitgevoeligheid van mijn tumor. Het remt de groei van eventueel nog aanwezige tumorcellen, maar breekt geen cellen af, ook geen gezonde. Het heeft bij mij geen merkbare bijwerkingen, veroorzaakt geen haaruitval en het duurt maar een klein uurtje. Volgende week ga ik helemaal zelluf fluitend naar het ziekenhuis en fluitend weer terug. En ik ga voor het eerst eens een boekje lezen tijdens de toediening.
Nog meer goed nieuws vandaag: mijn bloedwaarden waren net zo goed als die van een gezonde. Ik word langzaam weer normaal.


2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! Het zit erop. Voorlopig geen chemo meer. Ga maar lekker genieten van het opknappen. En vast en zeker gaat het sporten ook weer beter. Je bent een kanjer!

    Kus van je zus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, gefeliciteerd, bikkel! Die capcakes zijn briljant.
    Ik ga straks nog bijna de fietstochtjes missen van het ziekenhuis. Alle goeds buuv.

    BeantwoordenVerwijderen