maandag 31 maart 2014

Memories

Het is ook ieder jaar hetzelfde. Op de verjaardag van Jane zit ik mijn BTW-aangifte te doen, omdat 31 maart de uiterste inzenddatum is. En BTW-aangifte doen betekent voor mij de hele boekhouding van het jaar 2013 doorlopen om de juiste bedragen te kunnen opgeven. Een confronterend karweitje, dat herinneringen oproept aan de periode waarin ik nog onwetend was en (bijna) fulltime werkte en verdiende. In mei kwam de klad erin en in september werden freelance inkomsten vervangen door een uitkering. De klus is inmiddels geklaard met als resultaat dat ik geen BTW hoef af te dragen. En ondertussen heb ik weer eens onder enige tijdsdruk achter mijn computer gezeten, wat me niet slecht afging. Een geslaagde therapeutische werkervaring.
Vandaag is ook de dag waarop ik terugdenk aan 16 jaar geleden. Die dag had ik voor het eerst een baby aan mijn borst. Het is nog steeds één van de mooiste dagen van mijn leven. Acht maanden heb ik haar borstvoeding gegeven, en vier jaar later César nog zes maanden. Redelijk lang, vond ik zelf, en dat zou beschermend moeten werken tegen borstkanker. Maar ik ga mezelf niet wijsmaken dat het niet lang genoeg was. Het was goed zoals het was. Mijn borsten hebben hun werk goed gedaan zolang het nodig was en zolang het kon. En nog steeds zijn ze niet uitgerangeerd. Een kind dat troost nodig heeft, kan nog steeds bij mamma terecht. Links en rechts. Net als vroeger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten