dinsdag 18 maart 2014

Dromen van vrijheid

Vandaag ben ik over de helft. Zeventien van de drieëndertig bestralingen zitten erop. Erg bemoedigend voelt dat nog niet. Het is even zoeken naar woorden die deze dagen het best beschrijven.

Ginger de moedige kip had nogal eens 'eenzame opsluiting'. De kippenboer gooide haar in een donkere kist, omdat hij haar ervan verdacht een ontsnappingsplan te beramen. Wat Ginger deed in die kist, daar laten de filmmakers ons naar raden. Ginger kwam pas weer in beeld als het licht in de kist viel en de boer haar met een schop verenigde met haar soortgenoten. "Op vakantie geweest?" vroeg Babs, de breiende kip dan. "Ik had weer eens eenzame opsluiting!" reageerde Ginger boos. Waarop Babs zei: "Altijd fijn, even tijd voor jezelf!"
Ik denk dat Ginger in die kist wel eens zachtjes kakelde van verdriet en ook haar kopje wel eens liet hangen, maar vooral bozer en bozer werd om haar gevangenschap. Ondertussen smeedde ze dan nieuwe plannen om de farm te ontvluchten, waarmee ze direct na haar vrijlating uit de kist de andere hennen moed insprak. Dat ze samen met Rocky bijna in de kippenpastei belandde, sterkte haar alleen maar in die plannen.
Wat ze ook deed, is van tijd tot tijd op het dak gaan zitten om over het hek van de farm uit te kijken. Daar vertelde ze Rocky over haar droom te leven in een vrije wereld, op frisgroen gras zonder een hek in de wijde omtrek.

Ik ben nog op zoek naar die groene heuvels. Het plan is er, de vrijheid nog niet. Het kan nog een barre tocht worden en de dag van aankomst is onzeker. Maar dat ik er kom, dat weet ik zeker.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten