vrijdag 14 februari 2014

Ziekenhuisvrij

Vandaag is voor de kinderen de krokusvakantie begonnen en voor mij de ziekenhuisvakantie. Een volle week blijf ik uit de buurt van witte jassen en doe ik alleen in mijn eigen huis mijn BH uit. Het was me weer een weekje wel, vandaag afgesloten met een herceptin-beurt, het medicijn dat ik krijg per infuus om nieuwe tumorgroei te voorkomen. Het was fijn om bij te praten met verpleegkundige A, maar ook dubbel om te worden herinnerd aan het chemotijdperk. Die herinnering bleef de hele vrijdagmiddag bij me.

Het nieuws is dat mijn bestralingen beginnen op maandag 24 februari, zo kreeg ik gisteren telefonisch door. De eerste week nog op onregelmatige tijden, variërend van negen tot vier uur, daarna dagelijks rond een uur of tien. Hoeveel het er worden, weet ik nog steeds niet. Daar gaat dokter X nog over vergaderen met zijn team, kreeg ik eveneens telefonisch van dokter X zelf te horen. Voor de zekerheid zou hij de klieren boven mijn borst 35 beurten willen geven, maar dat geeft een grotere kans op een nare bijwerking dan 33 beurten. Hij vertelde iets over een zenuw bij het sleutelbeen, kans van 5 procent op motorische beperkingen en dat ik rechtshandig ben is niet in mijn voordeel. De dokters gaan beslissen wat wijsheid is. En ik ga de volgende keer vragen hoe erg die beperkingen kunnen worden. De volgende keer, na de ziekenhuisvakantie.
Als de bestralingen eenmaal beginnen, gaan ze in een dagelijks ritme door tot 9 of 11 april. In die periode ga ik werken, zie ik het lente worden en wordt Jane 16. Het lijkt een lange tijd, maar ook dit zal weer snel voorbijgaan. De serie van 33 of 35 gaat alleen over borst (25 keer) en de klieren daarboven. Mijn rug is een verhaal apart, waar ik nog weinig over weet. De arts van het VU-ziekenhuis gaat me daarvoor oproepen. Hopelijk niet komende week, want dan wil ik even geen dokters zien.
Ginger blijft berichtjes sturen, maar niet over medische zaken. Ginger gaat op stap naar gorilla's, mummies en kunst. En naar de krokussen natuurlijk. Iedere dag een foto tot maandag 24 februari. Fijne krokusvakantie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten