zaterdag 29 juni 2013

Eigen kracht

Na het judo-examen van César - groene slip met glans behaald - was fitnessen het eerste dat ik wilde doen. Ik had geen idee hoe het zou gaan. Ik dacht: al doe ik maar de helft. Ik begon met roeien. Dat vermoeide me iets meer dan normaal, maar ik deed toch 1500 meter in ruim 6 1/2 minuut, maar iets langer dan normaal. Daarna wat arm-, schouder- en rompspieroefeningen aan de apparaten. De normale gewichten gingen goed. Een buikspieroefening op de bal viel me tegen, die deed ik 3 keer 10 keer in plaats van 3 keer 15. De beenspieroefening waarbij ik mezelf in een schuifstoel wegduw met mijn voeten op een verticale plaat ging beter dan normaal. De pijn in mijn knie die ik daarbij wel eens voel, was helemaal weg. Tot slot nog 6 minuten op de crosstrainer. Normaal zou ik de loopband nemen, maar dat leek me nu iets te zwaar.
Met een voldaan gevoel ging ik weer naar huis. Het voelde of ik een verhuizing had gedaan. Maar na een halfuurtje oogjes dicht op de bank was dat ook weer voorbij.
Ik wilde toch wel weten of ik goed bezig was. Even googlen dan maar. Het verbaasde me hoe weinig informatie er voor het grijpen is. De Stichting Tegenkracht besteedt vooral aandacht aan het werven van donateurs voor een duur sportprogramma voor kankerpatiënten, maar geeft nul informatie. Je kunt je aanmelden voor een medische sportkeuring en daarna krijg je een programma dat bij je past. De zorgverzekeraar betaalt vaak mee en zo niet, dan heeft Tegenkracht een potje. Hoe dan ook betaal je als deelnemer €12,50(!) per week om je 'te motiveren een actieve houding aan te nemen'.
Even verder googlen leverde nog dit op. Sporten tijdens de behandeling helpt om het herstel te bevorderen. Zolang je een sport doet waarbij je nog kunt praten, is het goed. En het belangrijkste is: luisteren naar je lichaam.
Ik ga binnenkort wel even met mijn eigen fitnessinstructeur praten. Het lijkt me toch sterk dat ik potjes van Tegenkracht nodig heb om in mijn eigen kracht te blijven. Laat staan dat ik een betaling nodig heb om een actieve houding aan te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten